اِلیَ الله...

إنّا لِلّهِ وَ إنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ

اِلیَ الله...

إنّا لِلّهِ وَ إنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ

اِلیَ الله...

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

 چرا دکتر سعید جلیلی؟

  • م.م.احمدی

چرا دکتر جلیلی؟

محمدمهدی فاطمی صدر

و آن چه این روزها پیش روی ما است باز از هم‌این اصناف است، به علاوه‌ی کسانی که زمانی در ساختارهایی حوزوی با فقه مأنوس بوده‌اند و در فضای عملی آن را آزموده‌اند. یعنی در جبهه‌ی یاران انقلاب اولین ملاک در انتخاب رئیس جمهور نسبت او با امر فقاهت است و به بیان ساده‌تر میزان هم‌زبانی او با امام مجتهد امت.


اصلح افقه است!

 داعیه‌ی بزرگ انقلاب اسلامی پیاده کردن فقه به مثابه تئوری اداره‌ی انسان از گه‌واره تا گور بود؛ و هم‌این است که این تکلیف در بالاترین سطح به یک فقیه مجتهد سپرده شده است؛ یعنی اولین وظیفه‌ی امام امت امتداد انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان جمهوری “اسلامی” است.

و شاید تنها حضور یک فقیه مجتهد در رأس حکومت کافی بود اگر ما روند تمدن‌سازی را به پایان برده بودیم و جمهوری به مقصد اسلامی خویش رسیده بود؛ چه در سازوکارهای ایستای جمهوری تمشیت آتیه هم‌آن تقلید بهینه از پیشینه است. به این معنا در جمهوری ایستا همه‌ی امور تابع رویه‌هایی شناخته‌شده هستند و هیچ امر مستحدثه‌یی در مقابل نیست.

با این توصیف جریان پرشتاب انقلاب را نه‌می‌توان به تقلید اداره کرد و همه‌ی ارکان انقلاب ناگزیر از مراتبی از اجتهاد هستند. و اگر چه در نه‌بود این اجتهاد می‌توان به  تقلید بسنده کرد، اما به هر اندازه که به عرض تقلید ما افزوده می‌شود، از عمق انقلابی‌گری ما کاسته می‌شود؛ و خواه‌ناخواه همه‌ی بار انقلاب بر دوش ره‌بر مجتهد انقلاب خواهد ماند.

یعنی حالت آرمانی آن است که اگر چه امام مرجع فقهی امت است، سائر ارکان انقلاب نیز خود در این سپهر به اجتهاد مشغول باشند؛ چه جمهوری محصول انقلاب است و انقلاب چیزی جز به اسلام آوردن تمام امور در تمام مراتب نیست، و این جز از یک فقیه ساخته نیست.

با این همه واقعیت سازمان معرفتی ما این است که رسیدن به این نقطه‌ی آرمانی زودیاب نیست؛ چه جمع مدیر و مدبر و مجتهد بودن در یک فرد دش‌وار، و انقلابی بودن و انقلابی ماندن او دش‌وارتر است.

مطلب آن است که با گذر از ره‌بر و رئیس دیوان قضاء، در طول حیات حکومت اسلامی ما تنها یک رئیس دولت داشته‌ییم که مجتهد بوده است و به این اجتهاد در چارچوبی انقلابی التزام می‌ورزیده است: آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌یی.

باقی رؤسای دولت یا مقلدانی صرف بوده‌اند و یا مجتهدانی که فقه جواهری در حاکمیت آن‌ّ‌ها جلوه‌یی نه‌داشته است و یا معممینی که از اساس اعتقادی به حکومت فقهی نه‌داشته‌اند.

و این بی‌نسبتی با تفقه گاه به لغزش در بدیهیات و افتادن آن‌ها به دام شبهه و خرافه و مهلکه‌هایی اسف‌بار انجامیده است؛ به این دلیل ساده که دست آن‌ها از مبادی اصیل معرفت دینی کوتاه بوده است.

و آن چه این روزها پیش روی ما است باز از هم‌این اصناف است، به علاوه‌ی کسانی که زمانی در ساختارهایی حوزوی با فقه مأنوس بوده‌اند و در فضای عملی آن را آزموده‌اند. یعنی در جبهه‌ی یاران انقلاب اولین ملاک در انتخاب رئیس جمهور نسبت او با امر فقاهت است و به بیان ساده‌تر میزان هم‌زبانی او با امام مجتهد امت.

یعنی اعتقاد به فقاهت تنها گام اول است و گام دوم التزام به آن است، اما گام سوم اتصال به این امر است. یعنی از میان نام‌زدهای گفت‌مان انقلاب کدام یک بیش از سائرین فقه خوانده است و فقه را به عمل آورده است؟

یعنی اگر فقه را علم اداره‌ی انسان در سطوح فردی و اجتماعی به‌دانیم اصلح افراد برای اداره‌ی جامعه، با عبور از همه‌ی ملاک‌های دیگر، افقه آن‌ها است؛ حال اگر فقیه مطلق بود که چه آرمانی و اگر نه طلبه‌یی فقه‌خوانده‌ که آیه و روایت دیده و ذائقه‌ی شریعت را چشیده است …

  • م.م.احمدی

  • م.م.احمدی

 

 

امام خامنه ای(حفظه الله):

ما عرض کردیم افسران جوانِ جنگ نرم. اعتقاد من این است - این هیچ تعارف نیست - که در این میدان، شماها افسرید؛ سرباز صفر نیستید. شما جوانید، میدان مبارزه‌ى شما هم میدان جنگ نرم است. امروز خوشبختانه جنگ نظامى نداریم؛امروز جنگ نرم مطرح است !

آری!

     ومگر نه اینکه مقتدایمان برای اولین بار در طول زعامت خویش اعلان جنگ داد !؟ آیا ما آرایش جنگی گرفته ایم !؟ آیا وقت آن نرسیده است که برای یک بارهم که شده سنگ هایمان را با خودمان وا بکنیم که بالاخره این سید مؤید نائب الامام هست یا نیست!؟ هان پس تورا چه شده است ای سرباز که بازی می کنی!؟ 

بشنوید از زبان حاج حسین یکتا...

http://bayanbox.ir/id/507996443013050664

http://bayanbox.ir/id/500231250792689719

  • م.م.احمدی



  • م.م.احمدی



     بایدها:                                                

1.     خدمت به مردم با روحیه ­ی بسیجی                                                           

2.     عمل به وظایف قانونی شوراها           

3.      ارتباط دائمی با مردم

4.      گزینش و نظارت بر شهرداران و دهیاران 

           توجه به مختصات شهر اسلامی

6.      توجه به حفظ هویت اسلامی و تاریخی شهر

7.      خالص کردن نیت برای خدمت به مردم

8.      فرهنگ­سازی در مسائل مربوط به شهر

9       تفاهم و همدلی اعضاء منشاء خیر وصلاح

10.     مبارزه با فساد رشوه خواری در شهرداری ها

11.     مبارزه با تجملگرایی در شهرداری

12.     تسهیل وتسریع کار مردم

13.     استفاده از روشهای علمی در اداره شهر


                        نبایدها:

 اختلاف شورا و شهرداری به صلاح نیست

      انگیزه­ های جناحی از کار اصلی باز ندارد 

 جنجال سیاسی به جای عمل به وظایف قانونی

قانون فروشی در شهرداری نشود

تهیه درآمد به هرطریقی خوب نیست

 



  • م.م.احمدی

                                           هزار رنگ من و ما ودیعت نَفَسی‌ست

                                                                             دو دم قیامتُ روز حساب را دریاب!

 

انتخاب شورای مشورتی پایتخت معنوی ایران در مرحله ثبت نام کاندیداها نیز محل بحث و گفت و گو بین فعالین شهر و دغدغه مندان شده و نکته ی حائز اهمیت این دوره ثبت نام کم سن وسال ها و بسی بی تجربه ها، (بخوانید:تازه به دوران رسیده ها) است! که البته هم مثبت است و هم منفی. من اما(حتا) به عنوان یک مشهدی  با دیدن اسامی برخی افراد ناشایسته این سوال برایم به وجود آمد که آیا پایتخت معنوی ایران  واقعاً تا این حد دچار قحط الرجال شده است!؟ آیا احساس تکلیفی که برای بعضی به وجود آمده،  برای افراد خوش نام و نشان و سلیم العقل به وجود نیامده!؟ آیا واقعاً باید به چنین افرادی رأی بدهیم!؟ کسانی که با زدوبندهای سیاسی به برخی مناصب رسیده اند اگر پایشان به شورای شهر باز شود چه خواهند کرد.بسیاری از این ها صالح مقبول هم نیستند چه رسد به اصلح! مگر نه اینکه مسئول باید هم سطح عموم مردم زندگی کند، حال چطور کسی که دیگر هم صنفانش برای امورات زندگی و اجاره خانه شان هرشب واقعه می خوانند مرکب شاسی بلند سوار می شود!؟ (تازه قبل از به قدرت رسیدن!). 

حال که این ها به تکلیف رسیده اند و میخواهند بخت خود را در این میدان نیز امتحان کنند روی سخنم با "خواص شهر" است که:کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته و خواهشم اینکه نسبت به این موضوع حساس شوند و نسبت به تنویر افکار عمومی  تلاش مؤثری کنند باشد که ان شاالله با انتخاب صالحان از روند تبدیل مشهد به شهری سیاحتی زیارتی  جلوگیری نماییم...

ناتمام؛

  • م.م.احمدی
الرَّحیلُ وَ شیکُ.
کوچ نزدیک است...!

کلنا نرجع الی الله...
  • م.م.احمدی